7 ruhatár szolgáltatási tapasztalat amiről érdemes tudnod

A ruhatár kiszolgálása egyszerű feladatnak tűnhet, a gyakorlatban viszont kiderül; ennek a szolgáltatásnak is vannak fortélyai. Egy rendezvényen a vendégek egyik első és utolsó benyomása is a ruhatárnál alakul ki, ezért fontos, hogy a szolgáltatás rendezett és gördülékeny legyen. A vendégek ruházatukat, táskájukat, csomagjukat helyezik el a ruhatárban, így a megbízható kiszolgálás alapfeltétel. Lássunk néhány tapasztalatot, aminek ismerete segít jobbá tenni a ruhatár szolgáltatást.

1. Biléták ellenőrzése a szolgáltatás megkezdése előtt

A nem megfelelő sorszámú biléta kiadása igen nagy kellemetlenséghez vezethet. Mielőtt a vendégek megérkeznek, mindig érdemes ellenőrizni minden akasztóhoz a sorszámozással párosuló biléta van-e felakasztva. Előfordulhat, hogy a visszarakásnál a biléták felcserélődnek, leesnek, rossz sorrendben kerülnek az akasztókra. Az elhagyott biléták akasztóját érdemes jól láthatóan megjelölni, hogy azokra véletlenül se kerüljön ruházat.

2. Elhagyott bilétás vendégek kezelése

Először is, célszerű a kihelyezett ruhatári szabályzatban az elhagyott biléta elvesztésére egy pótlási díjat megállapítani. Egyrészt az elhagyott bilétának valóban pótlási költsége van, amit jogosan kérhetünk el a vendégtől. Másrészt a pótlási díj miatt a vendégnek általában motivációja támad megtalálni az elhagyottnak vélt bilétát, ami így gyakran elő is kerül. Amennyiben a biléta valóban nincs meg, alapesetben a vendégnek meg kellene várnia a rendezvény végét. A szolgáltatás közben is elkezdheti keresni a vendég ismertetett ruházatát egy ruhatáros, de ezt semmiképpen ne akkor tegye, amikor ezzel várakoztatná a ruhatárnál álló többi vendégeket. Ha a ruhatáros megtalálta az elhagyott bilétás vendég ruházatát, fontos, hogy ez egyértelműen beazonosításra kerüljön a zsebekben található egyedi tárgy előzetes pontos ismertetésével, hiszen például a kabátnak a színe, márkája nem egyedi információk, ilyenből több is lehet a ruhatárban. Az elhagyott bilétás vendég személyes adatait mindig vegyük fel, mielőtt távozik a ruhatártól.

3. Az értékek felelősségének kommunikációja

A vendégek kabátot, táskát, csomagot helyezhetnek el a ruhatárban, de a ruhatárosnak nem feladata meggyőződni ezek tartalmáról, és jegyzéket készíteni az elhelyezett értékekről. Ebből következik, hogy az átvett tételekben elhelyezett értékekért a ruhatár felelősséget nem tud vállalni. A felelősség kérdését kihelyezett ruhatári szabályzatban egyértelművé kell tenni, és érdemes ezt a ruhatárosoknak szóban is megemlíteni, amikor a vendégek igénybe veszik a ruhatár szolgáltatást.

4. Tévesen kiadott ruházatok

Jó esetben a ruhatárosok hibátlanul teljesítik a szolgáltatást, és nem adnak ki tévesen, más által elhelyezett tételeket. Amennyiben ez mégis megtörténik, és az illetéktelen személy távozik az átvett tételekkel, érdemes tudni, hogy egy esetleg eljárás esetén ezért nem a ruhatár vonható felelősségre, hanem az illetéktelen személy, aki ezzel lopást követ el. Még ha kivételkor nem is tűnik fel számára, hogy nem egy általa beadott tételt vet át, ezt később is köteles visszajuttatni a ruhatárba vagy a tétel tulajdonosának.

5. A ruhatár telítésének legjobb módja

A legtöbb eseményre a vendégek többsége egyszerre érkezik meg, így a ruhatár rövid ideig kap nagy terhelést. A leggyorsabban akkor kell dolgoznia a ruhatárosoknak, amikor a vendégek nagy létszámban érkeznek a szolgáltatás igénybevételére. A szolgáltatás kezdetén érdemes a ruhatár megtöltését az alsó sorokban, a leghátul lévő akasztókkal kezdeni. A hátul lévő akasztókhoz tart a legtovább elsétálni a ruhatárosoknak, a közelebbi akasztók pedig szabadon maradnak arra a frekventált időszakra, amikor a lehető leggyorsabban kell bevenni a ruházatokat. Kétszintes ruhatári regálok esetén azért lényeges először az alsó sorok megtöltése, mert fordított esetben a felső sorokról lelógó kabátok nehezítenék a kabátok beakasztását az alsó sorokba.

6. Az akasztó nélküli kabátok

Akasztós ruhatárban fordulhat elő, hogy nem tudunk felakasztani olyan kabátot, amire nem varrtak akasztót, vagy az akasztó elszakadt. A kabátot nem szerencsés a gallérjánál, vagy az ujjánál felakasztani, mert az akasztó nyomot hagyhat az anyagban. Erre az esetre az akasztós ruhatárban is érdemes néhány vállfát tartani, és előbb a vállfára helyezni az akasztó nélküli kabátokat. Ettől függetlenül is előfordul, hogy egyes vendegék vállfára kérik helyezni kabátjukat, így mindenképpen érdemes vállfákat tartani a ruhatárban.

7. A magassarkú cipő átka

Egy nagyobb ruhatárban a személyzetnek nagyon sokat kell mozognia a bevételkor és a kiadáskor. A ruhatárban gyakran hostess hölgyek dolgoznak, akiknél elvárás lehet, hogy magassarkúban legyenek. A ruhatározás egy rutinos magassarkúban dolgozónak is kihívás lehet, nemhogy egy magassarkút ritkán viselő hölgynek. Az események protokolljának megfelelést érdemes mérlegelni, és a ruhatárban dolgozók számára elegáns, de kényelmes cipő viselését támogatni, hiszen elsődleges a ruhatár gördülékeny kiszolgálása.

Bérelhető és vásárolható ruhatár eszközök